Η Δικηγορική Εταιρεία arrow ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ-ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΕΙΣ-ΑΡΘΡΑ arrow Περιεχόμενο εκκαθαριστικών μισθοδοσίας μετά την ΠΥΣ 6/2012

Περιεχόμενο εκκαθαριστικών μισθοδοσίας μετά την ΠΥΣ 6/2012

Επί του ερωτήματος εάν , μετά την ισχύ του άρθρο 2 παρ.4 της ΠΥΣ 6/2012, υπάρχει υποχρέωση αναγραφής στο μηνιαίο εκκαθαριστικό σημείωμα μισθοδοσίας του προσωπικού αναλυτικά του βασικού μισθού και των επιδομάτων κατά που καταβάλλονταν δυνάμει της από 4-12-2012 Κλαδικής σσε τσιμεντοβιομηχανίας, της οποίας τόσο η συμβατική όσο και η εκ του νόμου τρίμηνη παράταση ισχύος έχει λήξει από 1-4-2013, επισημαίνουμε τα ακόλουθα:

Σύμφωνα με το άρθρο 18 παρ.1 του ν.1082/80 εργοδότες, φυσικά ή νομικά πρόσωπα υποχρεούνται κατά την εξόφληση των αποδοχών του προσωπικού να χορηγούν εκκαθαριστικό σημείωμα ή σε περίπτωση εφαρμογής μηχανογραφικού συστήματος, ανάλυση μισθοδοσίας. Και στις δύο περιπτώσεις πρέπει να απεικονίζονται αναλυτικά οι πάσης φύσεως αποδοχές του προσωπικού και οι επ’ αυτών γενόμενες κρατήσεις. Σύμφωνα με το άρθρο 5 του ν.3227/2004 στους εργαζόμενους που αμείβονται δυνάμει συμφωνίας με τον εργοδότη με ενιαίο συνολικό μισθό, ο εργοδότης υποχρεούται να χορηγεί σημείωμα στο οποίο αναφέρονται ο ενιαίος συνολικός μισθός που έχει συμφωνηθεί και οι επ’αυτού κρατήσεις, καθώς και αναλυτικά οι αποδοχές τις οποίες θα δικαιούντο να λάβουν εάν αμείβονταν με βάση κλαδική ή επιχειρησιακή σσε και οι επί των ανωτέρω αποδοχών κρατήσεις.

Περαιτέρω, στο άρθρο 26 παρ.9 εδαφ. ε του ν.1846/1951, όπως προστέθηκε με το άρθρο 20 παρ. 2 του ν.1469/1984 επαναλαμβάνεται η διατύπωση της διάταξης της παρ.1 του άρθρου 18 του ν.1082/80. Από το συνδυασμό των παραπάνω διατάξεων προκύπτει σαφώς η υποχρέωση του εργοδότη να χορηγεί απόδειξη μισθοδοσίας με ανάλυση των κάθε είδους αποδοχών του προσωπικού. Στην έννοια αυτή περιλαμβάνονται οι προσαυξήσεις για τυχόν εργασία Κυριακών, αργιών, υπερεργασία, υπερωρική εργασία , νυκτερινά. Σχετικά με τα επιδόματα τα οποία καταβάλλονται δυνάμει κλαδικής ή επιχειρησιακής σσε η υποχρέωση αναλυτικής αναγραφής τους συναρτάται άρρηκτα με την ύπαρξη επιχειρησιακής ή κλαδικής σσε. Τούτο προκύπτει από την διατύπωση του άρθρου 5 του ν. 3227/04 το οποίο προβλέπει ρητά την αναλυτική αναφορά των αποδοχών που θα δικαιούτο ο εργαζόμενος εάν αμείβετο με βάση κλαδική ή επιχειρησιακή σσε.

Η διατύπωση αυτή οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η εν λόγω αναλυτική περιγραφή επιδομάτων δεν απαιτείται στην περίπτωση που ο εργαζόμενος δεν αμείβεται με δυνάμει κάποιας των ανωτέρω σσε. Δεδομένου ότι η τελευταία σσε τσιμεντοβιομηχανίας πλέον δεν ισχύει, ούτε έχει καταρτιστεί νέα, οι νόμιμες αποδοχές των εργαζομένων σε επιχείρηση τσιμεντοβιομηχανίας είναι αυτές οι οποίες έχουν διαμορφωθεί δυνάμει του άρθρου 2 παρ.4 της ΠΥΣ 6/2012. Η συνέχιση καταβολής επιδομάτων δυνάμει του άρθρου 2 παρ. 4 της ΠΥΣ 6/2012 δεν σημαίνει ότι οι όροι αμοιβής των εργαζομένων συνεχίζουν να καθορίζονται από σσε αφού η καταβολή των ποσών που αντιστοιχούσαν στα επιδόματα που διατηρούνται δυνάμει της ως άνω ΠΥΣ γίνεται λόγω της ως άνω διατάξεως και όχι κατ' εφαρμογή ισχύουσας σσε. Ενόψει των ανωτέρω έχουμε την άποψη ότι μετά τη λήξη ισχύος της τελευταίας σσε τσιμεντοβιομηχανίας δεν υπάρχει υποχρέωση αναλυτικής αναγραφής στα εκκαθαριστικά σημειώματα μισθοδοσίας, των επιδομάτων που διατηρήθηκαν και εξακολουθούν να καταβάλλονται δυνάμει του άρθρου 2 παρ.4 της ΠΥΣ 6/2012.

< Προηγούμενα Επόμενα >